דליפות שתן במהלך ואחרי ההריון- מה ניתן לעשות?

דליפות שתן

ישנן נשים שעוצרות הכל ומתרכזות לפני התעטשות, שיעול או צחוק.

אותן נשים לא יקפצו עם הילדים על טרמפולינה או על חבל.

למרות שכיחות התופעה (אחת מכל 4 נשים סובלת ממנה), נשים רבות מעדיפות שלא לדבר עליה וממשיכות את חייהן לצדה.

ואני כמובן מדברת על הפרעות בשליטה על השתן במהלך ההריון וגם לאחריו.

בכתבה זו תמצאי הסבר על התופעה, מדוע היא בעצם קורית ומה מתרחש בגופך.

לפני שנצלול להסברים חשוב לי להגיד שאת לא חייבת לסבול, את לא חייבת לחשוב שנייה לפני שאת משתעלת, יש מה לעשות.

כאן תמצאי תרגול שיעזור לך להתנהלות נכונה בחיי היומיום.

וכמובן שאת מוזמנת להתייעץ עמי מפגש איתי

ועכשיו נצלול להסברים:

מהי רצפת האגן?

רצפת האגן מורכבת מרקמות חיבור, עצבים, כלי דם, ושרירים, היוצרים כולם יחד מעין "טרמפולינה" בפתחו התחתון של האגן. מעל "טרמפולינה" זו מונחים אברי האגן (שלפוחית, רחם וחלחולת) ובקומה אחת למעלה יותר גם אברי חלל הבטן.

לשרירי רצפת האגן ישנם מספר תפקידים חשובים:

  1. סגירה – כשהשרירים הסוגרים מתכווצים הם מעלים את לחץ סגירת הצינורות העוברים דרך רצפת האגן ובכך מונעים איבוד שתן וצואה.
  2. הרמה – בשבריר של שנייה, לפני שהלחץ התוך בטני מותח את רקמת החיבור ומזיק לה, השרירים בשכבה העמוקה מתכווצים ובכך מגנים על רקמות החיבור. הם מרימים ומקבעים את אברי האגן בעמדה גבוהה.
    כאשר תגובתם הופכת להיות איטית ולא יעילה רקמת החיבור עוברת תהליך של בלאי מואץ וזו בעצם הסיבה העיקרית לצניחת רחם, שלפוחית וחלחולת. ברוב המקרים לידות, עצירות, שיעול כרוני או מחלות של מערכת העצבים גורמים לאיחור בתגובת הכיווץ של שרירי רצפת האגן.
  3. שליטה – כולנו מכירות את היכולת להתאפק, מי מאיתנו פחות ומי יותר. שרירי רצפת האגן מתכווצים ומפעילים קשתות רפלקס, דרך חוט השדרה, ובכך מתאפשר לנו להתאפק עד שנבחר להתרוקן.

4.ייצוב– שרירי רצפת האגן מהווים חלק משמעותי בהכנת הגוף לתנועה, ייצוב עמוד השדרה וחגורת האגן ותגובות שיווי משקל ומאפשרים לנו תמיכה כנגד כוח הכובד.

  1. גב תחתון- עבודה על שרירי הבטן במקביל לעבודה על רצפת האגן מסייעת בהורדת העומס מהגב התחתון. תוכלי לקרוא כאן בהרחבה.

הקשר בין נשימה נכונה לרצפת האגן:

תרגול לתנועה נכונה של שרירי רצפת האגן עשוי לשפר תפקודי נשימה.

רצפת האגן קיבלה את שמה כיון שהיא נמצאת בקרקעיתה של תיבת לחצים הנקראת חלל הבטן. "התקרה" של אותה תיבה היא הסרעפת, התוחמת בין בית החזה לחלל הבטן וגם היא עשויה משרירים, רקמות חיבור וכלי דם.

לסרעפת שני תפקידים מרכזיים:

  • נשימה- התפקיד הידוע מכולם למרות שאנחנו נושמים מבלי להשקיע מחשבה בפעולה טריוויאלית זו, לתרגול נשימה נכונה ישנה חשיבות רבה. מוזמנת לקרוא כאן עוד על ריפוי בעזרת נשימה אצלי בסטודיו.
  • ויסות לחצים בחלל הבטן– התפקיד הפחות ידוע של הסרעפת. אברי הבטן ורצפת האגן נעים בהתאם, בשאיפה נעים מטה ובנשיפה כלפי מעלה. כדי למנוע "קריסה" של התקרה כלפי הרצפה כך שתפריע לתפקוד איברי חלל הבטן והאגן אנו זקוקות לקירות, המורכבים מגורמים גרמיים (עצמות האגן, עמוד השדרה, הצלעות) וגורמים גמישים (רקמות חיבור ושרירי הבטן תומכים).

הודות לתנועתיות הסרעפת בזמן הנשימה משתפרים:

  • החזרה הורידית מהגפיים התחתונות.
  • התנועה הפריסטלתית של המעיים.
  • תפקודה של רצפת האגן.

הקשר בין שרירי הבטן לליקויים ברצפת האגן:

שרירי הבטן שלנו מורכבים משרירים אורכיים, אלכסוניים ורוחביים.

שרירים אלו מחולקים לשני סוגים:

  • שרירי תנועה– השרירים האורכיים והאלכסוניים מהווים שרירי כוח ומתעייפים מהר יחסית. כאשר הם מתכווצים הם מקרבים את התקרה, הסרעפת, לקרקעית, רצפת האגן ובזמן פעולתם עולה הלחץ בתוך חלל הבטן ולכן כל פעולה שנעשית רק ע"י שרירים אלו בלבד עלולה להזיק לרצפת האגן.
  • שרירי הקיבוע– בעיקר שרירי הבטן הרוחביים. הם מקבעים את שרירי היציבה ועובדים לאורך זמן רב יותר מבלי להתעייף. בכיווצם הם מונעים מהאיברים הפנימיים רדת כלפי מטה ודוחקים את הסרעפת והצלעות כלפי מעלה ובכך מרחיקים את הסרעפת לרצפת האגן.

שיפור כוח השרירים משמעותי לשיקום, אך תזמון פעולתם חשובה יותר. חיזוקם של שרירי רצפת האגן, ושרירי הקיבוע חייב להיות קודם לחיזוק שרירי התנועה, במיוחד לאחר אי פעילות ממושכת שלהם כמו לאחר לידות וניתוחים.

כדי לדעת לעשות זאת בצורה הנכונה אני ממליצה לקבל הדרכה לעבודה של שרירי רצפת האגן ושרירי הבטן הרוחביים בתחילת ההריון ומיד לאחר הלידה. בסטודיו אני נפגשת עם נשים במהלך ואחרי הלידה להדרכה ותרגול.

הקשר בין שינויים ביציבה לרצפת האגן:

לשינויים יציבתיים ישנה השפעה על הלחץ התוך בטני, ובכך גם השפעה על התבנית הנשימתית ופעילות שרירי רצפת האגן.

כתוצאה מהריון השינויים היציבתיים נשארים 3-12 חודשים לאחר הלידה!

פעולתם של שרירי רצפת האגן לפני כל פעולה פוחתת בעקבות המתיחה שעברו בהריון וכתוצאה מהלידה. חשוב לשמור על הפחתת עומסים מהגוף לאחר הלידה, בעיקר להימנע מהרמת משאות כבדים (כל מה שכבד יותר מהתינוק שלך) ולחזק את שרירי רצפת האגן מיד אחרי הלידה.

במידה ואת עדיין חווה את אחת מהתופעות הבאות כ-8 שבועות לאחר הלידה מומלץ ללכת להיבדק ע"י פיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת האגן, טיפול הניתן ללא תשלום בכל קופות החולים עם הפנייה מהרופא המטפל.

התופעות:

  • כובד או כאב באזור רצפת האגן.
  • דליפת שתן.
  • דחיפות או תכיפות במתן שתן.
  • הפרעות השתנה.
  • תחושת אי התרקנות.
  • עצירות, דליפות צואה, צניחות של הרקטום והאנוס.
  • צניחת אבירי האגן.
  • הפרעות בתפקוד המיני.
  • הפרעות באורגזמה.
  • כאב כרוני של האגן.

 
לאחר בדיקה (וגינאלית) של פיזיותרפיסטית רצפת אגן, והדרכה לאיסוף נכון, את מוזמנת מאוד להגיע אלי לכפר ברוך, שם מתקיימים שיעורי פילאטיס משקמים לרצפת האגן ולשיפור את תפקודה.
לשאלות נוספות, הצעות או בקשות מוזמנת ליצור עמי קשר:

ענבל ויסמן, פיזיותרפיסטית, מטפלת גופנפש, מורה מוסמכת לפילאטיס ומדריכת הכנה ללידה. Inbal.physiotherapy@gmail.com 0528028424

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *