יאללה ביי – התמודדות עם פרידות והסתגלות למסגרת חדשה אצל תינוקות ופעוטות

עם כל הצער וגם השמחה, חופשת הלידה ( חופשה? מה פתאום חופשה?! זו הייתה העבודה הכי קשה שעשיתי בחיי! ) מסתיימת לה בסופו של דבר. אצל חלקנו היא תסתיים לאחר שלושה וחצי חודשים ואצל חלקנו אחרי שנתיים… אבל בסופו של דבר, רובנו מפקידים את היקר לנו מכל במסגרת חינוכית בתקווה שלאוצר שלנו יהיה טוב, שיהיו קשובים לצרכים שלו, שיתמכו בהתפתחות שלו ויספקו לו בטחון להתאקלמות נינוחה. אנחנו מתחילים בסינון, בודקים מקומות שונים, ומנסים להכניס את כולם לפרמטרים שמתאימים לנו. אם יתמזל מזלנו נמצא את המקום המושלם, ואם לא, נשתדל לפחות למצוא משהו שיעמוד ברוב הדרישות שחשובות לנו. בשלב הבא נאלץ להיפרד. כך או כך, זהו שלב שחייבים לצלוח בכדי להתחיל הסתגלות למסגרת החדשה. שלב הפרידה יכול לעבור בקלות יחסית אך גם יכול לטמון בחובו קושי רב,  לא תמיד ברור למי קשה יותר לילד או לנו, מה שבטוח הוא שכמעט תמיד יש מה לעשות כדי להקל על הקושי.

כדאי לזכור, ישנם שלבים שונים בהתפתחות התינוק / הפעוט ובכל שלב ההתמודדות היא שונה. בנוסף, לפני המעבר למסגרת, כדאי לבחון מהם הקשיים האובייקטיבים של התינוק ומהם הקשיים שלנו כהורים.
אני מציגה בפניכם שישה כלים שמניסיוני, יוכלו לעזור לכם בהתמודדות עם מעבר למסגרת:

לנשום!
הילדים שלנו הם סוג של רדארים והם מזהים תחושות ורגשות שקיימים אצלנו וסופגים אותם לתוכם. כשאנחנו משדרים שאיננו בוטחים במטפלת בגן , חוששים שהוא לא יקבל מספיק יחס או יחווה קושי חברתי הילד שלנו סופג לתוכו את הרגשות האלו ולעתים קרובות ניתן לראות נבואה שמגשימה את עצמה. נסו לנשום, לשחרר, ולחשוב באופן חיובי. כך תעבירו לילד את המסר שלמעבר יש משמעות חיובית עבורו.

מעבר למסגרת בגילאים צעירים
את חוזרת לעבודה מיד בתום חופשת הלידה והתינוק נכנס למסגרת? במיוחד בגילאים הצעירים האלו, כדאי לבחור מטפלת שאחראית על מספר קטן ככל האפשר של תינוקות. רצוי ליידע את המטפלת מהו סדר היום של התינוק, מהי התזונה שאליה הוא רגיל, כיצד הוא אוהב להירדם, מה עוזר להרגיע אותו וכו'. יחד עם זאת, כדאי לדעת שכבר בגילאים צעירים תינוקות מבחינים בסביבה שונה. אולי אפילו תופתעו לטובה ותגלו שקל לו יותר להירדם אצל המטפלת מאשר בבית… בנוסף, כדאי לברר מהי רמת הגירויים וסוג הגירויים אליהם נחשף התינוק. למשל, האם יש טלוויזיה או עודף גירויים מסוג אחר שעלול להשפיע על התפתחותו? האם בזמן ערות המטפלת נוהגת להשכיב את התינוקות על הבטן או על הגב? האם היא מקפידה לא להושיב אותם בכסא לפני שהם מתיישבים בעצמם? כדאי להעביר למטפלת דגשים שחשובים לכם בהקשר להתנהלות עם התינוק.

סדר יום
כדאי להקפיד על סדר יום קבוע יחסית סביב ההגעה לגן או למטפלת, ישנם כמה דברים שמצאתי שמועילים להקלה על הפרידה. הקפדה על ארוחה קטנה לפני שיוצאים מהבית כדי שלקושי בפרידה לא יתווסף קושי של רעב. לנסות ליצור זמן הנאה משותף בבוקר לפני שנפרדים מהילד. כך שהילד קיבל "מנה" של תשומת לב לפני המעבר לגן.

טקס פרידה
טקס פרידה הוא כלי מצוין שמאפשר לילד לחזות מראש את הפרידה מההורה ולקבל אותה בהדרגה. כל הורה וילד יכולים לבנות טקסי פרידה אישיים משלהם והם כמובן משתנים בהתאם לאופי ולקשר הייחודי של כל הורה עם ילדו.

דוגמא לטקס פרידה שבנינו ביחד אני ובני השני מעין:
לאחר שאני מביאה את מעין לגן, הוא מבקש שאשחק איתו במשחק או אקרא לו סיפור ( יש הורים שמוצאים שקל להם יותר להיפרד מהילד בפתח הגן וגם זה כמובן בסדר. כמו שאמרנו כל ילד וכל הורה ימצאו את מה שנכון ומתאים להם ביותר.) לאחר שקראנו סיפור או שיחקנו במשחק אני מודיעה למעין שאני הולכת.כל פעם אחד מאיתנו משחק "קשה להשגה" והשני רודף אחריו בנשיקה וחיבוק. הכלל הוא שלא נפרדים בלי נשיקה וחיבוק.לאחר מכן כל אחד מאחל ברכה לשני למשל: ,שיהיה לך יום מצחיקול" או "שיהיה לך יום ורוד" ואז נפרדים. מצאתי שהטקס הופך את חווית הפרידה לחוויה משעשעת ונעימה והוא מקל על שנינו את המעבר.

מעבר מידיים בטוחות ואוהבות לידיים בטוחות ואוהבות
נסו ליצור יחסים של קרבה ואמון עם המטפלת או הגננת שאלו אותה לשלומה בכל בוקר ותנו לה הרגשה שאתם מעריכים את המאמצים שלה להשרות אווירה נעימה בגן. כך ירגיש גם הילד שלכם שאתם סומכים על הדמות שנשארת אחראית עליו במשך היום והדבר ינסוך בו בטחון. מעבר לכך, היחס הנעים ביינכם ובין הדמות המטפלת, גורם לרוב באופן בלתי מודע לכך שגם המטפלת תרגיש צורך להפגין יחס חיובי כלפי ילדכם. ילד שמגיע לגן ומתקבל בברכת בוקר טוב, חיבוק ורגשות חיבה ישחרר בקלות רבה יותר את הוריו לפנות לדרכם. לעתים יש צורך לפנות אל המטפלת ולהגיד שאתם מתמודדים עם קושי בפרידה ואתם תודו לה מאוד אם תוכל להקדיש  לילדכם תשומת לב מיוחדת בדקות הראשונות של ההגעה לגן.

תמלול רגשות אצל פעוטות שכבר יודעים לדבר
ברגע שהפעוט מתחיל לדבר אפשר לעזור לו לתמלל את הרגשות שלו ולערוך איתו שיחה מלב אל לב בהתאם כמובן לרמת ההבנה שלו. נסו לשחזר חווית שחווה בגן: אם חווה קושי מסוים עזרו לו להביע את הרגשות שלו ואם המטפלת מספרת שהוא נהנה מאוד מפעילות מסוימת בגן שאלו אותו על אותה הפעילות והעצימו את החוויה בכדי שהזיכרון החיובי יתקשר לחוויה הכללית של הגן ובכדי שיוכל לחזור על החוויה בהנאה פעם נוספת ממקום בטוח ומוכר.

במידה וישנו קושי שאינכם מצליחים להתמודד איתו בכוחות עצמכם אני מזמינה אתכם לפנות אלי לאיזון רגשי בשיטת "איזון חיים". טכניקה המעצימה את היכולות של התינוק והילד ומעניקה לו כלים טובים לצליחת האתגר שבהתמודדות עם מעבר למסגרת חדשה.

בברכת התאקלמות טובה, והצלחה!
נעה

מזל טוב, את אמא! יש לך שאלות, הקשורות להתפתחות התינוק? מרגישה שיש מקומות שבהם את זקוקה לתמיכה והכוונה? מוזמנת לפנות אלי בכל שאלה:

נעה חברוני: מלווה נשים וזוגות במסע ההורות החל מהרגע הראשון: אשה ואמא, דולה, מדריכת הכנה ללידה, מדריכה להתפתחות תינוקות – מאבחנת ומטפלת בשיטת "צעד ראשון",
מדריכה לשפת התינוקות דנסטן, מאבחנת ומטפלת בטכניקת "איזון חיים" לטיפול בבעיות פיזיות ורגשיות.
צרי קשר: 052-2837199
או דרך הדואר האלקטרוני: merkaz.hamaagal@gmail.com

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *