תזונה נכונה לפני הריון

תזונה לפני הריון, או במילים אחרות טרימסטר הכנה להריון. כאשר מתכננים הריון חשוב לזכור שהגוף שלנו הוא זה שישא את העובר, כדאי להגיע להריון מוכנות מבחינה תזונתית. עוד לפני שאנחנו יודעים על ההריון מתרחשים תהליכים חשובים ביותר בהתפתחות העובר. במאמר זה אסביר מה קורה בשלבים המוקדמים מאוד של ההריון , מדוע כל כך חשוב לצרוך חומצה פולית, B12, יוד וכולין.   תמיד חשוב לאכול נכון, תקופת ההכנה להריון היא זמן מצוין לבצע שינוי תזונתי.

מדוע תזונת האם בהריון כה חשובה?

העובר מקבל את כל רכיבי התזונה הדרושים לו מהאם, חוסרים אצל העובר יובילו למומים. העובר מושפע משינויים בסביבה, בתקופות קריטיות של ההריון מתבצע תכנות מטבולי והוא מושפע ממצבי חולי ובריאות. כדי שתיווצר ביצית תקינה כדאי לספק לה מספיק רכיבי תזונה. חשוב לא לדלג על ארוחות בזמן הנסיונות להרות.

תוספי תזונה – חשוב לעשות ספירת מלאי ולבדוק אילו תוספים אנו נוטלות. לדוגנה ויטמין A  בעודף עשוי לגרום למומים מולדים.

עישון – חשוב להפסיק לעשן לפני ההריון, הרעלנים מגיעים לנוזל הזרע ולביצית ומשפיעים על התפתחות העובר. עישון לפני ההריון עשוי להוביל למשקל לידה נמוך.

חומצה פולית

התעלה העצבית נסגרת ב-28 ימים הראשונים של ההריון, כלומר עוד לפני מישהו בבכלל יודע על ההריון. ההמלצה היא ל-400 מק"ג ליום לרוב הנשים. ישנם מצבים בהם יש צורך בכמות גדולה יותר, כמו מחלות מעי, אם ידועות בעיות ספיגה ונשים עם BMI  גבוה מ-30. על מינון זה חשוב להתייעץ עם רופא.חשוב לקחת 3 חודשים לפני ההריון ועד החודש השלישי להריון. לאחר מכן ממשיכים עם תוסף ברזל משולב עם חומצה פולית. אם הינך לוקחת תוסף פרנטל יש לשים לב לא לקחת עודף חומצה פולית (1000 מ ק"ג ומעלה), הדבר יכול הסתיר חסר ב-B12. חומצה פולית נמצאת גם במאכלים כמו דגני בוק מועשרים, עדשים , חומוס גרגרים, לוביה, שעועית, תרד, כרוב ניצנים, ברוקולי, חסה ערבית, עלי בייבי.

ויטמין B12                                                                                                  

חיוני לפעילות התקינה של החומצה הפולית., לבניית DNA, לפעילות תקינה של מערכת העצבים ושל מערכת העיכול. ניתן קבלו ממזונות מן החי, מזונות מועשרים וכמובן תוספים. לטבעוניות מומלץ לקחת תוסף. אם בבדיקת דם נמצא שערכו נמוך מ-300 גם מומלץ לצרוך תוסף. לעתים עקב בעיית ספיגה גם כאשר אוכלים מאכלים מהחי עדין יש חסר. המינונים המומלצים הינם נשים- 2.4 מק"ג, נשים הרות- 2.6 מק"ג, הנקה- 2.8 מק"ג.

יוד

חשוב לבלוטת התריס, להורמונים T3+T4. צריכה מספקת של יוד חשובה להתפתחות התקינה של המוח ולתפקוד תקין של בלוטת התריס של האם. מצבים כמו הריון והנקה מגבירים את הצורך ביוד.ההמלצה היא 220 מיקרוגרם ליום בהריון, ו-290 מיקרוגרם בהנקה, לעומת 150 מיקרוגרם לנשים אשר אינן הרות/מניקות. בתזונה ניתן למצוא יוד במזון מן הים ומלח מועשר ביוד.

כולין

גם הוא חשוב למניעת מומים בתעלה העצבית. כמו כן הוא חשוב לתקשורת בין תאית. גם הוא בעל תפקיד במניעת מומים בסגירת התעלה בעצבית, יחד עם החומצה הפולית.  מקורות לכולין הינם בשר עוף, ביצים, קינואה, נבט חיטה קלוי. הכמות הדרושה בהריון הינה 450 מ"ג ליום

לסיכום

תזונה מאוזנת חשובה בכל שלב בחיים, 50% מההריונות אינם מתוכננים. רובנו יודעות על ההריון בשבוע 5 ומעלה, אחרי כמה שלבים חשובים בהתפתחות העובר. לרוב העובר יקח את מה שנחוץ לו מהאם, אבל מה קורה אם אין מאיפה לקחת?. התזונה הים תיכונית מבוססת על פירות, ירקות, דגנים מלאים, מוצרי חלב ובשר דלים בשומן וכמובן שמנים צמחיים בריאים כמו שמן זית. חשוב לאכול נכון בכל שלב בחיים. את הויטמינים והמינרלים הנ""ל ניתן להשיג לרוב באמצעות תזונה מאוזנת, אם את נמנעת מקבוצת מזון מסוימת או מאכלים מסומים כדאי ורצוי לקחת תוסף מתאים.

אשמח לענות לשאלות נוספות. לימור מאור – דיאטנית קלינית. ניתן להתייעץ בנושאים כגון תזונה בהריון, ירידה במשקל אחרי לידה, שחלה פוליסצטית, סוכרת הריון.

טלפון: 0522-363393

http://www.emekporeh.co.il/%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95/%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a8-%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a8/

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *