אזור הצפון והעמקים

052-8526261

info@emekporeh.co.il

 

לגדל ילד עצמאי

ילד עצמאי

אל תלך לשם, תזהר, זהירות, לא לטפס זה גבוה בשבילך, אל תיגע, חכה לי.

אלו רק כמה דוגמאות למילים ומשפטים שאנחנו אומרים לילדינו כדי להגן עליהם.

אנחנו כהורים רוצים לשמור עליהם ועל בטיחותם (חלק מתפקידנו, לא?) ויחד עם זאת רוצים ילדים עצמאיים.

ילד צריך להתנסות בדברים כדי להיות עצמאי.

חלק מההתנסויות הללו לא כל כך נוחות, לנו המבוגרים.

ונציה קטנה במטבח וכלים שבורים בכיור מהווים חלק מתמונה המצטיירת בראשנו כשהילד מבקש לשטוף כלים.

ועוד תמונה שעלולה להופיע בדמיוננו של ארון מבולגן שחציו בכלל על הרצפה כשהילד מבקש למצוא בעצמו את המכנסיים החגיגיים.

 

איך מלמדים ילדים להיות עצמאיים ?

1 . אפשרו– תנו להם לנסות למרות התמונות שרצות לכם בראש. ככל שהם ינסו יותר פעמים ככה התמונות יהיו           נעימות יותר לעיכול.

  1. למדו אותם– היו איתם ולמדו אותם איך לעשות את הדברים, הם ילמדו בקצב שלהם.
  2. בלי הערות– לא ככה, אל תעשה או כל משפט בסגנון הזה יגרמו, סביר להניח, לילד להימנע ולא לנסות שוב. הוא עלול לחשוב שהוא לא עושה את הדברים טוב וחבל לו להמשיך להשקיע. נסו להגיד לעצמכם את הערות בשקט בלב ולנשום תוך כדי. אם אתם פחות מתחברים למים בכיור ראו האם מישהו אחר יכול להיות ליד ילדכם כשהוא לומד לשטוף את הכלים.
  3. בדרך (קצת) אחרת– ייתכן והם ילמדו לעשות את הדברים בדרך שהיא קצת שונה משלכם. הכלים יהיו מונחים בצורה שונה, הבגדים לא יהיו לפי הצבע (ראיתי ארונות מסודרים ככה) אבל זו תהיה הדרך שלהם. לבד.
  4. עודדו אותם– על התהליך אותו הם עשו ולא על התוצאה. סביר להניח שבהתחלה התוצאה לא תהיה מהטובות ביותר והם ידעו זאת. אם תשבחו ותעודדו את ההצלחה שלהם הם יבינו שאינכם אותנטיים. עודדו אותו על כך שעמד על הכסא ושטף את הכלים בכיור, סיבן אותם ושוב שטף ובסוף הניח לייבוש. גם אם לא ממש תרצו להשתמש בהן בארוחה הבאה.
  5. בזמן שנוח– אם אתם ממהרים לצאת מהבית אין מה ללמד אותו עכשיו איך לקשור שרוכים או להתלבש לבד. מצאו זמן שנוח לכם ולמדו אותו, הנינוחות וחוסר הלחץ יאפשרו לכם להיות איתו בתהליך הלמידה.
  6. ציפיות– השאירו אותן לכלי המיטה. ככל שתצפו מהם יותר כך הם יתקשו להגיע לרף שלכם. אין זה אומר שלא צריך לאתגר אותם, ממש לא, אבל למדו אותם את מה שהם יכולים ומסוגלים באותו זמן ולא את מה שאתם מצפים או הייתם רוצים שהם ידעו.
  7. השוואות– גם אותן תשאירו בחוץ. אם הבכור התחיל להתפשט (מכנסיים) בגיל שנה וחצי אין זה אומר שגם הילד השני יוכל לעשות זאת. זה נכון לכל דבר. כל ילד וההתפתחות שלו וכל ילד והקצב שלו.
  8. אתגרו אותם– תנו להם לנסות דברים חדשים גם אם הם קצת מעל רמתם. מננו את האתגר כך שלא יתסכל מדי מצד אחד ומאידך כן ימריץ אותם לנסות ולהתנסות.
  9. פחות מעורבים– ההבנה שככל שהם יהיו יותר עצמאיים כך אתם תדעו עליהם פחות דורשת הכנה לחלק מההורים. אם כשהיו תינוקות ידעתם מתי הם עשו כל דבר כולל פיפי, קקי ומה אכלו ככל שהם עצמאיים יותר אתם תדעו פחות. אני יודעת שזה נשמע חלום למי שעדיין מבקר יומיום בשירותים כדי לנגב להם אבל למי שזקוק לשליטה וידיעה על ילדיו, ההכנה לשלב הזה חשובה בעיני.
  10. איזה טיפוס אתם– כמו בהרבה דברים בהורות אני מאמינה שגם כאן חשובה ההסתכלות, שלנו ההורים, פנימה. איזה טיפוס אנחנו, מהעצמאיים יותר או פחות. מה מספרים עלינו בתור ילדים (גם סתם בשביל הסיפורים, נחמד לשמוע אותם לפעמים). האם אני עצמאית יותר ולכן מצפה מהילדים שלי להיות כאלו או ההיפך אני זקוקה לעזרה ותלויה באחרים ולכן לא רואה את הצורך בעצמאות גם של ילדי.

 

ילד עצמאי היום הוא ילד שיודע לקשור שרוכים, ללכת לבד, להתלבש לבד וכל הפעולות הבסיסיות בחיי היומיום.

בהסתכלות רחבה יותר ילד עצמאי הינו ילד היודע מהן היכולות שלו, מהן החוזקות שלו, במה הוא טוב וגם במה פחות.

ילד עצמאי הוא גם עדיין ילד הזקוק להוריו שיהיו לידו ואיתו.

מורן

 

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *