דמייני בריכה, מים חמימים, שקטים, את צפה על מימיה, צוללת בתוכה, הבריכה נמצאת בתוך מערה עגולה ומגוננת והמים שנובעים לתוך הבריכה ממשיכים וזורמים מן הבריכה
באפיק המוביל לפתח המערה המואר.
מי הבריכה מקיפים אותך, מלטפים, מגוננים, הופכים את גופך לקל.
העובר שבתוכך חי בתוך בריכה של מי שפיר, יום יבוא והוא יצא באפיק הזורם אלייך.
שימוש במים בזמן הלידה, מאפשר גם לך להנות מהרכות העוטפת הזאת.

השימוש במים בלידה הוא לא דבר “טבעי”, הוא פיתוח חדש לרובנו, מכיוון שמים לא היו זמינים כמו היום באמבטיות, ברזים ובריכות ולא היו מחוממים.
השימוש במים בלידה הוא תגלית נפלאה שהתחילה בערך לפני 30 שנה באזור גרמניה, הולנד וצרפת שעשירים במעיינות מים חמים.

 שימוש במים הוא נפלא לא רק ללידה במים
כשמדברים על לידות מים, מתמקדים בד”כ בלידה שבה התינוק נולד לתוך המים.
השימוש במים הוא אפשרי, טוב ומועיל גם בלידות רגילות.

כיצד ניתן להשתמש במים בלידה:

  •  להרטיב רטיות במים חמים/קרים ולהניח על הגב/הבטן
  • להשתמש במקלחת/אמבטיה בבית לפני שיוצאים לבית החולים
  •  להשתמש במקלחת/אמבטיה בבית החולים (גם כדי להקל על הכאב, גם כדי לעזור להתקדמות וגם כדי ליצור מנוחה ומעבר לפני מוניטור, לפני התערבויות ולפני פעולות שמחייבות שהות במיטה).
  •  לשים קומפרסים עם מים נעימים על פתח הנרתיק והפרינאום בזמן צירי הלחץ

 למה מים?

  • אפידורל טבעי – הפחתה של הכאב
    לפי תאוריית השער, בגוף סוגי עצבים שונים: מישוש, טמפרטורה וכאב. המסר עובר הכי לאט בעצבי הכאב. בנוסף, המוח שלנו לא מסוגל לעכל יותר מדי מסרים במקביל ולכן המסר שמגיע ראשון מעמעם את המסרים האחרים –
    לכן,  חום המים והגירוי התחושתי שנוצר מסייעים מאוד בהפחתת תחושת הכאב שלנו.
    נשים רבות שנמצאות במים (בטוש, באמבטיה או בבריכה) מצהירות שכל עוד הן יכולות להשאר במים, הן לא מרגישות צורך בשימוש במשככי כאבים אחרים.
  • הרפיה
    הפחתת הכאב והתחושה הנעימה שרובנו חווים בשימוש במים עוזרת לנו להיות רפויות יותר.
    כשהשרירים רפויים, הצירים עובדים ביעילות ויוצרים פחות כאב.
  • ניתוק מהסביבה
    השימוש במים, תחת זרם המים במקלחת או כשגופנו מכוסה במי האמבטיה – מאפשרות לנו להתנתק מהסביבה, ליצור לנו מקום אינטימי, פחות חשוף למגע של אחרים, שבו אנחנו מרגישים בנוח להיות מי שאנחנו, לשחרר ולהתחבר לכוחות שלנו. בתוך הלידה אנחנו עשויות להזדקק מאוד לרגעים כאלה והם יכולים להיות גורם משמעותי ביצירת התקדמות בלידה.

יתרונות הלידה בתוך מים (באמבטיה, ג’קוזי או בריכה)
כבר מניתי את היתרונות של השימוש במים כגון הפחתת כאב, הרפיה ויצירת בועה אינטימית.
בלידה בתוך המים יש יתרונות נוספים:

  •   התקדמות מהירה יותר של הפתיחה
    תהליך הפתיחה הוא תוצאה של העבודה הפיזית של הצירים בשילוב של המוכנות שלנו לשחרר ולהרפות (פתיחה, מן הסתם, היא תוצאה של הרפיה ולא של כיווץ). בשלבים מסוימים בלידה, ובמיוחד כשהצירים כבר יעילים וכואבים יותר, לפעמים התקדמות הפתיחה תלויה רק במוכנות להרפות. המים עוזרים לנו להרפות וההפחתה של הכאב מאפשרת הרבה פעמים התקדמות מהירה יותר בשלב הלידה הפעילה ועד לפתיחה מלאה.
  • הקלה על תנועתיות
    המים מפחיתים את כח הכובד ומקלים עלינו להזיז את האגן, לשנות תנוחות ולהיות בתנוחות שמחוץ למים היינו מתקשות לעשות כגון כריעה. השימוש היעיל יותר בתנועה ותנוחה מקל על הכאב, מייעל את עבודת הצירים ומקל על שלב הלחיצות.
  • באמבטיה עם ג’קוזי, זרמי המים יכולים להוות אמצעי מצוין למסג’ בזמן הצירים.
  • הפחתת הסיכון לקרעים בפרינאום (פתח הנרתיק)
    המים מרככים ומגמישים את העור באזור וגם מסייעים לנו להרפות ולשחרר ולכן מפחיתים את הסיכון בקרע ואת הצורך בחיתוך של המיילדת.
  • הפחתת תחושת הצריבה והשריפה בזמן יציאת התינוק
    המים החמים והריכוך של האזור מפחיתים את הכאב בשלב ההכתרה בו ראש התינוק מותח את עור הנרתיק שלנו.

 ומה עם התינוק?

מרבית החששות מלידת מים היא מהכניסה של התינוק למים.
כל עוד התינוק ברחם הוא למעשה דומה יותר לדג מאשר ליונק– הוא לא מקבל חמצן באמצעות נשימה והריאות שלו מלאות מים. את החמצן הוא מקבל ישירות בזרם הדם מהשליה.
הדבר שגורם לתינוק להתחיל לנשום הוא החשיפה של פניו ושל חבל הטבור לאויר ולכן כל עוד התינוק יוצא כולו לתוך המים הוא לא מתחיל לנשום ולכן אין בכך סכנה.

 במהלך הלידה, המילדת עוקבת באמצעות מוניטור מיוחד שיכול לעבוד גם מתחת למים אחרי דופק התינוק על מנת לוודא שהוא חש בטוב בכל שלב ושלב.
הסביבה המימית החמימה, דומה לסביבה בה היה עד הלידה והמעבר ההדרגתי מהרחם למים ורק אז לסביבת האויר היא עדינה, רגועה ונעימה יותר לתינוק.
 לאחר הלידה, בזמן שהאם מחזיקה את התינוק, המים ממשיכים לשמור על חום גופו.
חשוב מאוד לשים לב שבשלב הלחיצות האגן נמצא לגמרי מתחת למים והתינוק יכנס כולו מתחת למים ורק אז יצא. אחרי שהיה מגע עם האויר אסור להכניס את התינוק שוב מתחת למים.

רצוי להוציא את התינוק מהמים מיד לאחר הלידה כדי למנוע מצב בו השליה מתחילה להתנתק או מפסיקה להזרים דם לפני שהתינוק מתחיל לנשום.

 ומה עם כל ההפרשות במים?

מי השפיר או הדם שלנו לא מהווים גורם לזיהום ואין בעיה להשאר במים כאלה. אם יוצא קקי במים, ניתן בד”כ לאסוף אותו באמצעות מסננת וכמעט אף פעם הוא לא דורש יציאה מהמים ולא נחשב כמגביר זיהום.
אם את חוששת מיציאת קקי, תוכלי לבקש לעשות לפני כן חוקן.
אם את רגישה לנושא הנקיון ומחשבה על שהיה במים שאינם צלולים מרתיעה אותך, יכול להיות שלא תרגישי בנוח להיות באמבטיה במהלך הלידה.

 באיזה שלב מתאים להשתמש במים?

באופן כללי מתאים להשתמש במים מהרגע בו אנחנו מרגישות שאנחנו זקוקות לעזרתם.
צריך לדעת שיש נשים שבסופו של דבר ירגישו שהן אינן רוצות בכלל להכנס למים או לאמבטיה.
שימוש במקלחת יכול להעשות בכל שלב.
שימוש במים חמים ובמיוחד באמבטיה יכול להפחית את לחץ הדם ולכן יכול להפחית צירים.
במקרים של צירים חלשים יחסית ולא סדירים שנמשכים ומעייפים אותנו, לפעמים מומלץ להעזר במקלחת חמה או אמבטיה בשביל להפחית אותם או להעלים אותם ולנוח לכמה שעות עד שיופיעו מעצמם שוב חזקים ויעילים יותר.
מומלץ להשתמש בכניסה לאמבטיה/בריכה רק אחרי תחילת הלידה הפעילה וסביב פתיחה של 4-5 ס”מ כדי לוודא שזה לא יאט או יאריך את הלידה.
אם לאחר שנכנסת למים הצירים נחלשו או התרחקו, כדאי לצאת ולחזור להשתמש בכוח הכובד ובתנוחות זקופות.
קחו בחשבון את כמות המים החמים בדוד– חשוב להפעיל את הדוד מרגע התפתחות הצירים ולשמור את השימוש במים לשלב בו אנחנו באמת זקוקים לעזרתם, כדי לא להגיע למצב שנגמרו המים החמים דווקא בשלב שאנחנו הכי צריכות אותם.
במקרים של ירידת מים אסור להכנס לאמבטיה או בריכה עד שלבים מתקדמים של הלידה לפי הערכת המילדת כדי לא להגביר את הסיכון לזיהום. בד”כ משלב מסויים, כבר אין חשש מעניין זה ואפשר ללדת במים.

עד מתי להשאר במים והאם יש מצבים שבהם אי אפשר ללדת במים?

ניתן להשאר במים עד סוף הלידה וללדת בתוך המים במידה והמילדת מאפשרת את זה ובמידה ואת מרגישה שזה נכון לך.
לעיתים נשים מרגישות צורך לעבור בשלב הזה החוצה.
אם שלב הלחיצות ארוך, אולי היציאה והשימוש בכח הכובד יועילו יותר.
אם התינוק מראה סימני מצוקה או שהלידה נחשבת עם רמת סיכון מסוימת, הטיפול במצבי הסיכון הרבה פעמים יהיה נגיש יותר מחוץ למים ולא תתאפשר לידה במים.
אם המים התלכלכו מאוד ואין זמן להחליף אותם יהיה צורך לצאת מהמים.
אם לחץ הדם של היולדת יורד מהחום והיא מרגישה סחרחורת או חולשה היא צריכה לצאת מהמים.

 ומה עם בן הזוג?

בן הזוג יכול להכנס למים עם היולדת ולשבת מאחוריה לצורך תמיכה או שהיא נשענת עליו בעמידת שש או להשאר מחוץ למים, להחזיק לה את הידיים, להיות משענת לתמיכה, לשפוך לה מים על הגב או לתת לה עיסוי.
חלק מהתפקיד של בן הזוג הוא לדאוג שהיולדת שותה הרבה בגלל שהמים החמים יכולים להגביר הזעה ולהוריד את לחץ הדם וחשוב לשמור על מאזן הנוזלים של היולדת.

האם מותר ללדת במים בבתי החולים?

היתה תקופה בה משרד הבריאות לא אישר לידות מים בבתי החולים, היום מותר באופן עקרוני לקיים לידות מים בכל בתי החולים בתנאי שיש ציוד מתאים וצוות מיומן.
ממחקרים עולה שאין סיכון גדול יותר לתינוק או לאם בלידה במים לעומת לידה רגילה.
 בפועל, ברוב בתי החולים, בלידה שאינה בסיכון ושמתנהלת באופן תקין, ניתן לשהות במים עד לשלב הלחיצות ולאחר מכן יבקשו מהיולדת לצאת מהמים.
ישנם מספר בתי חולים בארץ שהתחילו לאפשר לידות במיםבתקופה האחרונה. ישנם מצבים מסוימים עם מילדות מסוימות בבתי חולים נוספים שאפשרו ליולדת להמשיך ולסיים את הלידה במים ולא חייבו אותן לצאת.

אז איפה אפשר ללדת במים?

זכרי שבכל מקרה המים לשירותך, בין אם זה במקלחת בבית, במקלחת בבית החולים, ברטיות חמות או קרות וכו’.
ניתן ללדת במים בחלק מבתי החולים וכמובן בלידות בית ובלידות עם מיילדת פרטית (היא תוכל לתת לך אולי אפשרויות נוספות מעבר לבית שלך).

 בכל מקרה, מומלץ לבדוק את הנגישות למקלחת או אמבטיה בבית החולים בו את מתכננת ללדת. האם יש לכל חדר מקלחת, האם המקלחת קרובה לחדרי הלידה, האם היא מאובזרת, האם יש גם אמבטיה ובאיזה מצבים הם מאפשרים להשתמש בה.

אז איך את יכולה לעזר במים?

הנחיות לשימוש במקלחת

  • הדליקו את הדוד בשלב מוקדם.
  • השיגי כסא פלסטיק שניתן לשבת עליו במקלחת כדי שתוכלי לנוח בין הצירים ובמצבים של חולשה או סחרחורת.
  • ניתן להשתמש גם בכדור הפיזיו במקלחת.
  • בדקי על מה תוכלי להשען בזמן הצירים, האם על הקיר, על שיש, על בן הזוג, האם יש מוט שתוכלי להאחז בו.
  • אם את רוצה להעמד על ברכייך כדי להעזר בתנוחת עמידת 6 או רכינה קדימה על משהו, שימי כמה מגבות מקופלות מתחת לברכיים כדי ליצור לך בסיס רך ונעים.
  • בן הזוג צריך להצטייד בבגד ים ובגדים להחלפה כדי שיוכל לסייע לך ללא הגבלה.

הנחיות לשימוש באמבטיה/בריכה

  • אם את בבית, יש באפשרותך להשתמש באמבטיה הרגילה, אבל היא בד”כ לא מאוד נוחה לתנועה. אם יש לך ג’קוזי מרווח בבית, תוכלי להשתמש בו בד”כ בנוחות.
    אפשר להשיג בריכה מתנפחת לילדים – הן בד”כ נמוכות יחסית והדופן שלהן עלולה להיות לא יציבה מספיק בשביל להשען עליה עם כל משקל גופך. חשוב לשים ריפוד מתחת לבריכה לצורך מירב הנוחיות. ניתן גם לשכור בריכה מיוחדת ללידה שהיא עמוקה יותר, יציבה, עם ידיות אחיזה וכיסוי חד פעמי.
  • לפני הכניסה למים רצוי להתקלח כדי לשמור על נקיון הבריכה.
  • מומלץ למלא את המים לעומק שבו, כשאת יושבת, המים יכסו את בטנך ויגיעו עד שדייך- כך ההקלה על הכאב וההפחתה של כח הכובד יהיו הכי יעילות וגם יהיה קל ללדת את התינוק כשכל גופו בתוך המים גם בעמידת 6 או תנוחה אחרת שאינה שכיבה.
  • רצוי לרפד את תחתית האמבטיה במגבות או במזרון שמונח מתחת לבריכה.
  • אפשר לארגן כל מיני כריות צפות על מנת להשתמש בהן.
  • לדאוג לרפד את דופן האמבטיה/הבריכה כדי שיהיה לך נוח להשען עליהן.
  • לאחר מילוי האמבטיה, רצוי להמשיך לחמם מים בדוד, בקומקום ובסירים על מנת לאפשר לחמם שוב את המים אם יספיקו להתקרר.
  • כדאי שיהיה איזשהו מדחום למדידת טמפ’ המים.
  • אם את יולדת בבריכה, רצוי שתהיה לה משאבה לצורך ריקון קל לאחר מכן.
  • אם צריך לנפח את הבריכה- עשו זאת בשלב הכי מוקדם או אפילו לפני תחילת הלידה כדי שזה לא יגזול מהזמן ותשומת הלב תוך כדי הלידה וכדי להספיק להשתמש בה. גם מילוי המים צריך להתחיל מספיק זמן לפני שרוצים להכנס כי זה לוקח די הרבה זמן.
  • דאגי למסננת עם חורים קטנים לצורך ניקוי של המים מהפרשות במידה ויהיו כאלה.
  • חשוב לנקות ולחטא את האמבטיה/בריכה לפני זה או להשתמש בכיסוי פלסטיק חד פעמי. החיטוי חשוב במיוחד בשימוש בג’קוזי ולא מומלץ להשתמש בזרמי הג’קוזי בבית החולים.
  • טמפרטורת המים המקובלת היא עד 37 מעלות והיא מתקררת קצת בד”כ עד שיוצא התינוק.
  • מי ברז רגילים מתאימים ללידה ויש כאלה שמוסיפים כף אחת של מלח לכל 4.5 ליטר מים כדי להיות קרובים לרמת המליחות של מי השפיר.

מקומות שניתן לשכור/לקנות בהם בריכות ללידה

אספתי כמה מקומות שקיבלתי לגביהם מידע, במידה ואתן יודעות על עוד מקומות בהם ניתן לקנות או לשכור בריכות, אשמח אם תכתבו לי ואוסיף לרשימה.