סימפיזיוליזיס, כאבים באגן בהריון, מה כן אפשר לעשות.

אחת מהתופעות השכיחות והפחות נעימות (בלשון המעטה) של ההיריון הם הכאבים באגן .
עוצמת הכאבים יכולה לנוע מכאב קל בסוף יום מאומץ ועד מצב בו כל תזוזה מעוררת בך כאב חד ויכולת התנועה והתפקוד היומיומי שלך נפגעים בצורה קשה.
יתכן מאד שכאשר תגיעי לרופא עם כאבים אלו הוא יאבחן את התופעה כסימפיזיוליזיס פוביס, אך לרוע מזלך לא יציע לך כל טיפול למעט "ללדת".
מטרת כתבה זו היא לתת לך מידע מה כן ניתן לעשות כדי להקל על ההתמודדות עם תופעה זו וגם מה לא מומלץ לעשות כדי לא להחמיר כאבים אלה.

מה זה סימפיזיוליזיס- פוביס ?
בין עצמות האגן שלנו, בצד הקדמי ,מחבר סחוס הנקרא "סימפיסיס פוביס ". בין עצמות האגן לסקרום (עצם העצה), כלומר בצד האחורי של האגן, נמצאים שני מפרקים נוספים. לשלושת מפרקים אלה תפקיד חשוב מאד, להחזיק את עצמות האגן שלנו יציבות.
בזמן ההיריון מפריש גופנו מס' הורמונים, אחד מהם הוא  הורמון הרלקסין, תפקיד הורמון זה להגמיש את הרצועות באגן כדי שיוכלו להתרחב ולאפשר לתינוק לעבור דרכו בזמן הלידה.
לעתים בגלל גמישות יתר זו נגרמת תזוזה של העצמות בעיקר באזור הסימפיסיס פוביס.
תזוזת עצמות זו יכולה להתבטא בהתרחקות של העצמות זו מזה או בתזוזה של אחת העצמות מעלה והשנייה מטה כך שנוצר מנח עצמות שאינו סימטרי. כך או כך תופעה זו עלולה לגרום לכאבים עזים ולקשיים גדולים בתפקוד היומיומי בעיקר כאשר את נדרשת לבצע תנועות שאינן סימטריות כגון עליה במדרגות, כניסה למכונית ואפילו שינוי תנוחה במיטה או מעבר משכיבה לישיבה.
עיקר הכאבים הם באגן אך עלולים להקרין גם על עצם הזנב, הגב ואפילו על הרגלים.
כאמור לסימפיזיוליזיס דרגות חומרה שונות, החל מכאב שאינו מגביל את התפקוד ועד פגיעה קשה בתפקוד ובאיכות החיים.
*חשוב לזכור כי לסימפיזיוליזיס נטייה להחמיר עם התקדמות ההיריון ולכן חשוב לשמור וגם לטפל בתופעה גם אם היא עדיין קלה .

גורמי סיכון המעלים את הסיכון לסימפיזיוליזיס
*סימפיסיוליזיס בהריון הקודם בעיקר אם לא טופל לאחר הלידה.
*הריונות מרובי עוברים.
*הריונות חוזרים סמוכים.
*גיל מבוגר של האישה.
*לידה מכשירנית ו/או שלב לחיצות ארוך בלידה הקודמת.
*שרירי רצפת אגן חלשים.

אובחנת עם סימפיזיוליזיס פוביס , מה לעשות עכשיו?
*השתדלי, ככל האפשר, לשמור על תנוחות רגליים וירכיים מקבילות וסימטריות והימנעי מפיסוק הגדול מרוחב האגן: בשכיבה, הניחי כרית בין הרגלים, בישיבה, שבי ברגלים מקבילות והימנעי משילוב רגלים ישיבה מזרחית או תנוחת כריעה. בעמידה שימי לב לעמידה סימטרית וחלוקת משקל שווה על שתי הרגליים. בהליכה השתדלי ללכת בצעדים קטנים ובקצב איטי. כאשר את נכנסת לאוטו שבי ברגלים מקבילות והניחי לרגלים להסתובב יחד.
* בצעי מעבר מתנוחה לתנוחה או עליה במדרגות לאט ובמודעות תוך כדי ריכוז וכיווץ  שרירי רצפת האגן .
* המעיטי ככל האפשר בסחיבת משקלים כבדים וחלקי את המשקל באופן שווה לשני הצדדים.
* הימנעי מעמידה ממושכת, השתדלי לבצע פעולות בישיבה והקפידי על נעלים נוחות.
* הרבי במנוחה ככל האפשר.
* ניתן להשתמש בקומפרסים קרים או חמים.
* ניתן להשתמש בחגורת בטן או צעיף ע"מ להקל על הכאב, חשוב לא להשתמש בחגורה או בצעיף לאורך כל היום אלא רק בשעות בהן הכאב חזק יותר וזאת כדי לא לגרום להיחלשות השרירים.
(מצורף סרטון הדגמה לכריכת צעיף בהמשך).

פעילות גופנית
פעילות גופנית קלה ומותאמת יכולה מאד להקל על הכאב ולמנוע את החמרתו עם התקדמות ההיריון
.שמירה וחיזוק של שרירי רצפת האגן עשויה לסייע מאד להחזקת מפרקי האגן ולהקל על הכאב.
חוסר תנועתיות (כתוצאה מהכאב) עלולה לגרום להיחלשות נוספת של השרירים ברצפת האגן ובגב ולגרום להחמרת הכאב באגן ולכאבים באזורים נוספים בגוף.
*. שימי לב שהפעילות שאת מבצעת אינה מגבירה את הכאב.
* יידעי את המדריכה שהנך סובלת מסימפיזיוליזיס וודאי כי היא מכירה את התופעה ואת
ההגבלות בתנועה שהיא מחייבת.
פעילויות מומלצות:
*הליכה קלה ואטית.
* התעמלות במים לנשים בהריון.
* יוגה לנשים בהריון.

סימפיזיוליזיס ושמירת הריון
במקרים קשים של סימפיזיוליזיס יתכן שתוכלי לקבל שמירת הריון. פני לאבחון אצל אורתופד ובקשי ממנו המלצה לשמירת הריון לרופא הנשים שלך. לעתים ניתן לפנות גם לרופא תעסוקתי.

מה לעשות לאחר הלידה?
* לאחר הלידה חשוב מאד, גם אם הכאב חלף, לפנות לאבחון וטיפול אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן. כמו כן חשוב לחזק את שרירי רצפת האגן גם לאחר הלידה כדי למנוע או להקל על תופעה זו בהריון הבא.

מה לעשות בהריון הבא?
*בהריון הבא. גם אם עדיין אינך חשה בכאבים באגן , חשוב להקפיד כבר משלב מוקדם של ההיריון על פעילות גופנית מותאמת הנותנת דגש לחיזוק רצפת האגן והיציבה. כאמור התעמלות במים להריון או יוגה להריון יכולות להתאים מאד.

סימפיזיוליזיס ולידה וגינלית
אין כל מניעה ללדת לידה וגינלית עם סימפיזיוליזיס !
* חשוב ליידע את המיילדת שהנך סובלת מסימפיזיוליזיס ולבקש ממנה הנחייה לתנוחות לחיצה מתאימות .
* מומלץ לבחור בתנוחות אשר שומרות על מנח אגן ניטרלי ונמנעות מפתיחה רחבה של מפרקי ירך ואגן. מנחים מומלצים ללידה הם: עמידת 6 ,עמידה או כריעה. אם הנך יולדת בשכיבה על הצד חשוב ללחוץ בפיסוק שאינו עובר את רוחב האגן. רצוי מאד להימנע מלחיצות בשכיבה על הגב , אם יש הכרח לעשות זאת הימנעי גם כאן מפיסוק שעובר את רוחב האגן.
* כדאי, אם אפשר, להימנע מאפידורל וזאת כדי לא לבטל את בקרת גופך על התנועות שלך, לכאב תפקיד לשמור עליך מנזק נוסף, תחת אלחוש אפידורלי יתכן שלא תחושי בכאב ותבצעי תנועות שעלולות להזיק לך.

סימפיזיוליזיס לאחר לידה
סימפיזיוליזיס לאחר לידה הינו תופעה נדירה הרבה יותר (רק 1% מהלידות). אך לרב מדובר בסימפיזיוליזיס חמור יותר מזה שבהריון אשר מלווה בכאבים עזים ופגיעה קשה בתפקוד היומיומי.
במקרה של סימפיזיוליזיס לאחר לידה חשוב להגיע בהקדם לטיפול אצל פיזיותרפיסטית רצפת אגן .

טיפולים משלימים להתמודדות עם סימפיזיוליזיס
טיפול במים
כאשר תכנסי למים לא תחושי בכאב כך שתוכלי סוף סוף לשחרר להרפות להירגע ולהנות.
בטיפול במים, נוכל לעבוד על שחרור שרירים נוספים כגון שרירי הגב והכתפיים אשר גם הם נושאים בעול של החזקת הבטן הגדלה, היציבה השונה והמתח שנוצר בגלל הכאב. נוכל גם כמובן לעבוד על חיזוק שרירי רצפת האגן. רב הנשים יחושו הקלה גדולה בעת הטיפול במים וגם מס' ימים לאחר הטיפול. הקפדה על טיפולים שבועיים עשויה למתן מאד את הכאבים ולעזור לתפקוד מיטבי.
אזהרה: חשוב לוודא כי המטפלת מכירה את תופעת הסימפיזיוליזיס ובקיעה בהגבלות על הטיפול בנשים הסובלות ממנו.
קרניוסקל
קרניוסקרל היא שיטת טיפול המבוססת על מגע עדין ומאפשרת לשחרר חסימות לאורך מערכת העצבים.
השיטה יעילה ביותר בהתמודדות עם כאבים שונים הנוצרים כתוצאה מתזוזת המפרקים ומהלחץ והמשקל המכבידים עליהם במהלך ההריון. הטיפול מתבצע על מיטת טיפולים ובלבוש מלא.
עוד על קרניוסקרל ניתן לקרא כאן
כמו כן ישנן עדויות רבות על הקלה משמעותית בעזרת טיפולים באוסטאופתיה, דיקור ורפלקסולוגיה.

תודות
ענבל הרפז – "אקווה דולה" על שיתוף בידע נרחב ומפורט על תופעת הסימפיזיוליזיס.
יערה שדור – פיזיותרפיסטית רצפת אגן על סרטון ההדרכה לקשירת הצעיף.

לשאלות נוספות או הפניה לאשת מקצוע מוזמנת לפנות בתגובה או במייל.

סרטונים:

איך לקשור צעיף:

סרטון אנימציה על סימפיזיוליזיס:

ג'יני אושרי הידרותרפיסטית – מטפלת במים דולה ומדריכת הכנה ללידה.
מדריכת קבוצות התעמלות במים לנשים הרות ולנשים בכל שלבי החיים. 052-2449661.

.

.

.

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *