תזונה ופוריות

 

מהו הקשר בין השניים? האם לתזונה מסויימת יש השפעה על קליטה מוצלחת להריון? האם המשקל קשור לכך?. נשים אשר נמצאות בטיפולי פוריות בין כה נמצאות במצב מאוד רגיש ואינן פנויות רגשית לדיאטה. אבל, ירידה של 5-10 אחוז במשקל עשויה לשפר את סיכויי הצלחת טיפולי הפוריות. אגב, גם משקל נמוך מדי עשוי להוות מכשול בדרך להשגת ההריון הרצוי. אז יש לנו 3 גורמים אפשריים אשר נמצאו קשורים לכניסה להריון: עודף משקל, תת משקל ותסמונת השחלה הפוליצסטית.

תת משקל, כ-12% ממקרי אי הפוריות נובעים מסיבה זו. הורמוני המין מאוחסנים ברקמת השומן, כאשר אחוז השומן בגוף נמוך מדי יתכן ולא תהיה ווסת.  BMI תקין הוא לפחות 18.5. הבעיה רלוונטית לנשים מאוד פעילות, נוצר מצב אשר אינו מאפשר לגוף לקבל אנרגיה לכל הצרכים וגם פוגע בצפיפות העצם. טיפול הורמונלי כמו גלולות יכול לסייע בהשבת הווסת, אך הוא חייב להיות משולב יחד עם חזרה למשקל תקין.

במצב ההפוך, השמנה, BMI  גבוה מ-30 סיכויי הכניסה להריון יורדים ולעומת זאת הסיכון להפלות עולה. בנוסף, הדבר עלול להפריע בטיפולי פוריות. נכון שישנן נשים אשר עוברות הריון מוצלח גם במצב השמנה, מצב זה אינו אידיאלי היות וטומן בחובו סיכונים לאם ולעובר.

תסמונת השחלה הפוליציסטית אינה נדירה, 5-10 אחוז מהנשים סובלות ממנה, חלקן יקלטו להריון ללא בעיה, לחלקן אין שום בעיית משקל, לחלקן ישנם סימנים חיצוניים. לרוב היא מאובחנת כאשר ישנן בעיות פוריות.

תנגודת אינסולין, מצב אשר הגוף מפתח עמידות לאינסולין עקב עודף משקל או שחלה פוליציסטית. זו אחת מהסיבות לסיכון הגבוה יותר לסוכרת היריון אצל נשים במצבים הנ"ל. עם התקדמות ההריון הולכת וגוברת תנגודת האינסולין. לעתים מבצעים העמסת סוכר בשלבים מוקדמים כדי לאתר מצבים אלה מוקדם ככל האפשר.

ישנן מספר דיאטות מומלצות אשר יכולות לסייע בירידה במשקל ולהפחית תנגודת אינסולין. חשוב להגיע להיריון במצב תזונתי תקין ככל האפשר, אבל על נושא זה אכתוב בהזדמנות אחרת.

דיאטה דלת קלוריות, כל אחת לפי צרכיה. לעתים שינוי קטן בתזונה יכול להוביל לשינוי במשקל ללא צורך בדיאטה קיצונית. לדוגמה הפחתת נשנושים, אכילה מסודרת, ויתור על שתיה מתוקה.

דיאטה דלת פחמימות – במטרה להפחית תנגודת אינסולין, יש להקפיד על ארוחות מסודרות, הפחמימות יתפזרו לאורך היום.  תזכורת למהי פחמימה מורכבת: לחם, אורז , פסטה, בורגול, קינואה, קוסקוס, דגני בוקר ללא תוספת סוכר, העדפת דגנים מלאים.

דיאטה עם אינדקס גליקמי נמוך – לכל פחמימה יש אינדקס גליקמי, זהו מדד הספיגה ביחס לגלוקוז לבדו. פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך ישביעו לזמן ארוך יותר. גם שילוב חלבון או שומן יחד עם הפחמימה יאריכו את תחושת השובע. לדוגמה פרוסת לחם עם אבוקדו או טחינה.

חשוב להקפיד על ארוחות מסודרות, פעילות גופנית ושינוי אורח חיים. גם אם אינך יכולה להתאמן 4 ימים בשבוע, גם פעמיים בשבוע ביחס לאי פעילות גופנית בכלל, זה יותר טוב מכלום.

בהצלחה J

לימור מאור – דיאטנית קלינית

052-2363393

ייעוץ תזונתי לנשים בנושא פוריות, סוכרת הריון, הריון, הנקה, ירידה במשקל ואכילהר גשית

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *