תינוקות ושכיבה על הבטן – בואו נעשה קצת סדר

אמא שלך אמרה להניח אותו על הבטן, האחות במחלקת יולדות אמרה להניח רק על הגב וחברות אומרות לך שכדאי להניח את התינוק על הצדדים…
מבולבלת? בואי נעשה קצת סדר.

בזמן ההיריון עמוד השדרה של העובר נמצא במנח כפוף, בשונה מעמוד השדרה של מבוגר הכולל מספר עקומות של כפיפה וזקיפה לכל אורכו. שמירה על תנוחת הכפיפה מאפשרת לתינוק לחוש מוגן גם לאחר הלידה. תנוחה זו מקלה את ההתמודדות של התינוק עם כח הכובד ומונעת ממנו מאמץ מיותר.
כאשר משכיבים תינוק בן יומו על הבטן או על הצדדים מתאפשרת שמירה על תנוחת הכפיפה. עם הזמן התינוק מזדקף ובמהלך שלבי ההתפתחות השונים נבנות עקומות הגב בהדרגה.שהייה בתנוחה העוברית הכפופה – איננה יכולה להתרחש בשכיבה על הגב: אם נשכיב את התינוק על הגב למשך זמן ממושך הוא יחווה מאמץ שרירי בניסיון לשמר את תנוחת הכפיפה, דבר שיוביל בסופו של דבר למתח מיותר בשרירים הכופפים (שרירי הבטן והחזה) והזוקפים (שרירי הגב).

אז מה עושים? באיזו תנוחה להשכיב את התינוק?

על הבטן – המלצות משרד הבריאות הן להשכיב את התינוק על הבטן בזמן ערות ובמידה ומשכיבים על הבטן בזמן השינה – רק בהשגחת ההורה מכיוון שזהו אחד מגורמי הסיכון למוות בעריסה.
א-ב-ל, מה לעשות שתינוקות בני יומם ישנים רוב היום?
בעקבות המלצות משרד הבריאות, אימהות רבות חוששות ונמנעות מהשכבה על הבטן גם בזמן בו הן משגיחות על התינוק וחבל.
שכיבה על הבטן עוזרת לשמר את הכפיפה הפיזיולוגית של התינוק, עוזרת לתינוק להימנע מהצפה של גירויים. מלמדת את התינוק להשתמש בכוחות הקרקע ולדחוף בעזרת גופו את הרצפה לצורך הרמת הראש. ותומכת בהתפתחות של זקיפה הדרגתית ומאורגנת של עמוד השדרה. כמו כן שכיבה על הבטן תומכת מצד אחד בהפעלה ומצד שני במנוחה ובהרפיה של שרירי הגוף. ועוזרת למפרקי הירכיים (שאינם ממוקמים עוד במקומם) להיכנס למקומם.
בשכיבה על הבטן רפלקס מורו (רפלקס הבהלה), איננו מופעל במלואו כך שבמידה והתינוק ישן (בהשגחה כמובן) הוא יישן טוב יותר בשכיבה על הבטן.

כשאין באפשרותנו להשגיח על התינוק: ישנה אפשרות להניח אותו בתנוחה כפופה בתוך משטח מערסל (פוף או ערסל כאשר שומרים על גב מעוגל. שימו לב שהייה בטרמפולינה או כסא בטיחות איננה נחשבת תנוחה מערסלת ודומה יותר לתנוחת ישיבה ולכן לא מומלצת לאורך זמן לתינוקות בחודשים הראשונים לחייהם ). בתנוחה מערסלת התינוק מקבל חלק מהיתרונות של שכיבה על הבטן כמו שימור תנוחת הכפיפה, הרפיית הגוף, פחות התעוררויות בזמן שינה וכו.
*מומלץ לתת לתינוק לחוות שהייה בתנוחה שכזו מספר פעמים ביום אך היא איננה מהווה תחליף לשכיבה על הבטן.

על הצדדים –  שכיבה על צידי הגוף תומכת בתנוחת הכפיפה של התינוק ומאפשרת לו להכיר את צידי גופו – דבר חיוני בעיקר לקראת שלב ההתהפכויות. כמו כן היא מאפשרת כפיפה של הכתפיים והשכמות החיונית לשכיבה נינוחה על הבטן. חשוב מאוד להשכיב על צד ימין וצד שמאל באותה מידה כדי למנוע מצב של אסימטריה – העדפה של צד אחד על פני השני.

על הגב – למרות ששכיבה ממושכת על משטח ישר על הגב בגילאים האלו עלולה לגרום למאמץ ולמתח שרירי כדאי לחשוף את התינוק בהדרגה גם לשכיבה על הגב בכדי שיכיר גם את המנח הזה.

לסיכום:
מבחינת התפתחות השרירים וההתפתחות המוטורית חשוב לתינוק לשהות בכל המנחים: בטן, צדדים, גב ושהייה בתנוחה כפופה. כדאי לכלול טווח רחב של מנחים, כשהדגש בחודש הראשון הוא על שהייה על הבטן והצדדים בשילוב עם שאר המנחים.

מנח נוסף, חשוב לא פחות, שלא הרחבנו עליו הוא השהייה במנשא וגם הוא חשוב מאוד להתפתחות התקינה של התינוק. תוכלו לקרא עוד על יתרונות המנשא כאן.

במידה והתינוק שלך מתקשה לשכב על הבטן אני ממליצה לתרגל איתו מספר פעמים ביום דרך הרפיה של השרירים הזוקפים והכופפים.
מזמינה אותך לצפות בתרגול בסרטון הבא:

מזל טוב! הפכת לאמא! ויחד עם האמהות והתינוק החדש מגיעות גם הרבה שאלות ותהיות…
מעוניינת להתייעץ? מעוניינת להרשם לסדנא, או לקבל אבחון או טיפול פרטני בשבילך או בשביל התינוק? מרגישה שיש מקומות שבהם את זקוקה לתמיכה והכוונה?
אשמח לעזור ולענות על כל שאלה. את מוזמנת ליצור איתי קשר:

נעה חברוני: מלווה נשים וזוגות במסע ההורות החל מהרגע הראשון: אשה ואמא, דולה, מדריכת הכנה ללידה, מדריכה להתפתחות תינוקות – מאבחנת ומטפלת בשיטת "צעד ראשון",
מדריכה לשפת התינוקות דנסטן, מאבחנת ומטפלת בטכניקת "איזון חיים" לטיפול בבעיות פיזיות ורגשיות.
צרי קשר: 052-2837199
או דרך הדואר האלקטרוני: merkaz.hamaagal@gmail.com

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *