כאב בשורש כף היד ובאגודל לאחר לידה

כאב בשורש כף היד ובאגודל לאחר לידה

כאב בשורש כף היד ובאגודל לאחר לידה

כאבים אלו יכולים להופיע עוד בזמן ההריון

כאב בשורש כף היד ובאגודל לאחר לידה מופיע כתוצאה מנוכחות מוגברת של הורמון הרלקסין בגוף, שמטרתו להגמיש את הרקמות כחלק מההכנה הטבעית של הגוף לקראת הלידה. כיוון שפעילות ההורמון איננה ספציפית למפרקי האגן השרירים והרצועות שאמורים להתרחב ולאפשר מעבר של התינוק דרכם, רקמות נוספות בגוף הופכות גמישות יותר , במקרה שלנו מדובר על גידים ורצועות במפרק שורש כף היד ובאגודל. תפקידם של הרצועות והגידים הוא לייצב את המפרקים במצבים סטטיים כמו אחיזת חפצים או נשיאת משקל על שורש כף היד או בזמן תנועה של כף היד והאגודל.

לאחר הלידה הרלקסין עדיין נמצא ברמות גבוהות בגוף, חולשה של רצפת האגן קיימת במידה זו אחרת ושינויי היציבה שנובעים מהריון עדיין קיימים. נוסיף לכל זה את הטיפול בתינוק הדורש שימוש ללא הרף בכפות הידיים שלנו ובמיוחד באגודל ונקבל כאבים ורגישות .

מה ניתן לעשות?

חשוב מאוד לא להתעלם מכאב שמתחיל באיזור זה, כאב הוא סימן אזהרה של הגוף שלנו אלינו זו הדרך של הגוף שלנו ליידע אותנו שמשהו לא תקין.

בדרך כלל כשיתחיל כאב הוא יהיה בעוצמה לא גבוהה ויאפשר עדיין תפקוד של היד, הוא יופיע בעיקר בפעולות הדורשות מאמץ ממושך במנחים סטטיים כגון: בזמן ההנקה או ההאכלה של התינוק מבקבוק ובזמן אחיזה של התינוק. בהמשך הכאב עלול להופיע בכל תנועה של האגודל או אחיזה גם של חפצים קלים מאוד כגון בקבוק או בזמן פעולות כגון פתיחת בקבוק או החתלת התינוק.

יש מה לעשות כבר בשלב הזה, כדי להימנע ממצב בו מתפתחת דלקת אקוטית בגידים (טנדיניטיס) או מצב כרוני בו חלים שינויים במבנה הגידים (טנדינוזיס), הגורמים לכאב חזק יותר, חום ונפיחות וממש מקשה על התפקוד היום יומי:

1.   ארגונומיה:

האופן שבו את מטפלת בתינוקך יכול להשפיע על הכאבים מהם תסבלי. חשוב להקדיש תשומת לב במיוחד בפעולות יום יומיות החוזרות על עצמן כמו- אחיזה ממושכת, האכלה/הנקה וכדומה.

בסרטון הבא תכלי לקבל מידע לגבי האופן הנכון שבו מומלץ לשבת ולהניק/להאכיל מבקבוק, את תינוקך מבלי שהדבר יצור עומס מתמשך שעלול לגרום לכאבים בשורש כף היד ובאגודל.

2. תרגול המיועד לשחרור הצוואר, חגורת הכתפיים ושורש כף היד:

בזמן הנקה או האכלה ממושכת- מצבים סטטיים ממושכים על שורש כף היד והאגודל גורמים לעומס יתר ואף לדלקת וכאבי, לכן חשוב להניע ולשחרר את הגוף גם בזמן אחיזה ממושכת, צפי בסרטון הבא לקבלת הדרכה לתרגול.

3. תרגול לחיזוק חגורת הכתפיים והגב העליון:

יחד עם איסוף רצפת האגן, נשימות ותנועתיות מערכת העצבים למניעת כאבים והקלה על כאבים בצוואר, הגב העליון ו/או כפות הידיים- שמירה על גב עליון וחגורת כתפיים חזקים מורידה עומס מהצוואר ומכפות הידיים ועל ידי כך יכולה למנוע כאבים. את התרגילים המוצגים בסרטון הבא, מומלץ לתרגל כל יום במשך 5 דקות כדי להגיע לתוצאות.

חשוב לדעת: במידה והכאב נמשך זמן ממושך ומקשה באופן משמעותי על תפקוד היד, מפריע לשינה בלילה, האזור אדום ורגיש מאוד למגע, מלווה בעיקצוצים או נימולים – מומלץ לפנות לייעוץ אישי.

בכתבה זו בחרתי לספר על כאבים בשורש כף היד והאגודל הנובעים מבעיה מקומית בלבד. יש מקרים בהם הכאבים נובעים מבעיה צוארית, איש מקצוע מיומן ידע להבחין בין המקרים ולהעניק טיפול מתאים.

לשאלות נוספות, ייעוץ או טיפול את מוזמנת ליצור קשר בטלפון: 0528028424

או במייל: inbal.physiotherapy@gmail.com

ענבל ויסמן, פיזיותרפיסטית, מתמחה בטיפול בנשים בהריון ולאחר לידה. מטפלת גופנפש באמצעות נשימה מעגלית, מדריכת הכנה ללידה.

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







5 Responses to כאב בשורש כף היד ובאגודל לאחר לידה