סימנים ראשונים לעצמאות

מזל טוב – נולד לכם תינוק, עכשיו תצטרכו לדאוג לכל צרכיו: להאכיל אותו, לשאת אותו על הידיים, להשכיב אותו לישון ולהרגיע בכל פעם שיבכה.
ובכל זאת, גם התינוק הזעיר הזה ניחן ביכולות עצמאיות שרק מחכות להזדמנות לבוא לידי ביטוי.

הנטייה הטבעית שלנו כהורים היא לגונן על התינוק ולשמור עליו מכל משמר. יחד עם זאת אנחנו מפתחים שאיפה לחזות בתינוק שלנו מפתח יכולות עצמאיות: אנחנו מחכים לחיוך הרצוני הראשון, להושטת היד ומאוחר יותר לזחילה ולהליכה. כל יכולת חדשה שמופיעה גורמת לנו נחת וקורת רוח (ולעתים גם מחיאת כפיים והשמעת קריאות הידד בקול משעשע וצפצפני שמעולם לא ידענו שבאפשרותנו להפיק).
שתי השאיפות האלו : הרצון לגונן והרצון לפיתוח העצמאות אצל הילד מתקיימות זו לצד זו באיזון עדין, שאם לא כן, אחת מהן תבוא על חשבון השנייה.

גירויים מתאימים:
כבר בשבועות המוקדמים להולדת התינוק יש לנו אפשרות לספק לו גירויים הדורשים למידה והתמודדות שתוביל בסופו של דבר ליכולות עצמאיות:
שכיבה על הבטן ועל הצדדים, הפעלה מתונה של הרפלקסים השונים וכו'
תינוק שהשיג את היעדים המותאמים לטווח הגילאים שלו ישאף לגירוים חדשים שיאתגרו אותו ובו בזמן יפתח תחושת מסוגלות והערכה עצמית חיובית. לעומת זאת תינוק שנתקל באתגרים שאינם מתאימים ליכולותיו עלול לחוש תסכול רב מחוסר היכולת שלו להצליח, והתחושה שתיוותר היא תחושה של כשלון.

סבלנות וערנות
לעתים אני שומעת הורים שמספרים לי על כך שהתינוק שלהם: "ניסה להתהפך/לזחול/להיעמד בכוחות עצמו ולא הצליח". סבלנות – תנו לילד את מרחב הזמן והמרחב הפיזי ללמידה כך שיוכל להגיע להישגים ע"י ניסוי וטעייה. יש חשיבות גדולה לתהליך. הישג שבא בקלות הוא פחות משמעותי, ולעומת זאת הישג שבא כתוצאה מניסוי וטעייה מוביל להרגשת סיפוק גבוהה יותר ולעתים קרובות הוא מדויק ומשוכלל יותר.
יחד עם זאת היו ערניים ושימו לב האם  יש קושי אובייקטיבי שמעקב את ההתקדמות – לדוגמא קושי פיזיולוגי בשכיבה על הבטן בגלל גב זקוף יתר על המידה, אסימטריה, חוסר רוגע כללי וכו'. בדקו מהם טווחי הגילאים הנורמאלים להתפתחות תקינה של התינוק ובמידה והתינוק שלכם חורג בהרבה מהטווח רצוי להתייעץ עם איש מקצוע מתאים שיוכל להנחות אתכם כיצד להקל עליו את ההתמודדות ולהכווין את התינוק למסלול הנכון ולגשר על פער בין יכולות מנטאליות והתפתחות פיזית.

בחירה
באיזונים העדינים הקשורים לפיתוח עצמאות אצל התינוק נכלל גם נושא החשיפה לגירויים מול נושא הבחירה – עלינו ההורים מוטלת האחריות לספק גירויים מתאימים ובמידה. אך יחד עם זאת חשוב שלתינוק תהיה אפשרות הבחירה. עצמאות מגיעה בהכרח עם היכולת לבחור ולהיות אחראים על הבחירות שלנו.

 אמונה
ילדים ובעיקר תינוקות חשים מעבר למסר המילולי שאנו משדרים להם. האמינו ביכולות של התינוק שלכם ושדרו לו את האמונה הזו. העבירו את המסר גם אם לא באופן מילולי שכל התנסות מקרבת אותו להצלחה. שימו לב שאינכם נוטים לעודד את התינוק רק על הצלחות אלא גם על ניסיונות שלא צלחו.

לסיכום:
כל שלב התפתחותי מלווה ברכישת יכולות חדשות. טפחו את היכולות הללו כהורים, עזרו לתינוק למצוא את הנתיב הייחודי לו, ותוכלו לזכות בתינוקות שמחים, בעלי בטחון ועצמאים.

מזל טוב! הפכת לאמא! ויחד עם האמהות והתינוק החדש מגיעות גם הרבה שאלות ותהיות…
מעוניינת להתייעץ? מעוניינת להרשם לסדנא, או לקבל אבחון או טיפול פרטני בשבילך או בשביל התינוק? מרגישה שיש מקומות שבהם את זקוקה לתמיכה והכוונה?
אשמח לעזור ולענות על כל שאלה. את מוזמנת ליצור איתי קשר:

נעה חברוני: מלווה נשים וזוגות במסע ההורות החל מהרגע הראשון: אשה ואמא, דולה, מדריכת הכנה ללידה, מדריכה להתפתחות תינוקות – מאבחנת ומטפלת בשיטת "צעד ראשון",
מדריכה לשפת התינוקות דנסטן, מאבחנת ומטפלת בטכניקת "איזון חיים" לטיפול בבעיות פיזיות ורגשיות.
צרי קשר: 052-2837199
או דרך הדואר האלקטרוני: merkaz.hamaagal@gmail.com

ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים: