איך לטפל בדליות בפות וכאבים בפות בהריון

דליות בפות בהריון – הסבר על התופעה, הגורמים לה, ואפשרויות הטיפול:
הופעה של דליות – ורידים בולטים בהריון היא תופעה נפוצה. התופעה באה לידי ביטוי באזורים שונים בגוף, אצל חלק מהנשים – הסימפטומים יופיעו באזור הפות ויבואו לידי ביטוי בתחושה של גרד, כבדות, ורידים כחולים או סגולים, נפיחות בפות ולעתים גם בצקות.


למה זה קורה?
במהלך ההריון, הגוף חווה שינויים הורמונליים שלעתים מחלישים ומרחיבים את דפנות כלי הדם. בנוסף הרחם גדל ונהיה כבד יותר ויותר מה שיוצר שינויים בזרימת הדם באזור ולחץ על הורידים של הפות והרגליים. ככל שההריון מתקדם והרחם גדל, יש לתופעה נטייה להחמיר.


אילו גורמים נוספים מעודדים הופעה של דליות בפות ?
תזונה לא מאוזנת עתירה בסוכרים, חולשה של רצפת אגן, מחסור בתנועתיות בזמן ההריון, עמידה או ישיבה ממושכת – כל אלו מעודדים את הופעת הדליות.
לנשים הסובלות מקרישיות יתר יש נטייה גדולה יותר לפתח דליות וורידים נפוחים ומומלץ שהן תהיינה בתשומת לב יתרה לנושא, במקרים קשים לנשים אלו יומלץ ליטול תרופות מעכבות קרישה במהלך ההריון.
לעתים תופיע נפיחות בצד אחד של הפות יותר מהצד השני. במקרים האלו כדאי לבדוק עם נשות מקצוע מתאימות האם העובר ממוקם באופן אופטימלי ברחם או שהמיקום שלו לוחץ על צד אחד יותר מעל השני. במקרים מסוימים תוכל האישה לקבל הנחיות לתרגילים שיכולים לעודד את העובר להתמקם בתנוחה אידיאלית ברחם.

 

מה ניתן לעשות כדי להקל על כאבים וורידים בפות?
ראשית – חשוב מאוד לוודא עם איש/ת מקצוע שאכן אלו דליות ולא תופעה אחרת כגון חולשה של רצפת האגן. פיזיותרפיסטית של רצפת אגן תוכל לאבחן באופן ודאי את התופעה וגם לתת תרגילים שיכולים להקל. ניתן לפנות גם לרופא/ת נשים לצורך אבחון.

תזונה:
רצוי להפחית למינימום צריכה של פחמימות ריקות וסוכרים כולל כל סוגי הקמחים. אלו מחלישים מאוד את דפנות כלי הדם. גם צריכה מוגברת של נתרן ומלח מייצרים החמרה. במקום זה, כדאי להכניס לתפריט מזונות עתירים בסיביים תזונתיים.
בנוסף צריכה של מזונות עתירי ויטמין סי ובעיקר ביופלבנואידים (נגזרת ספציפית של ויטמין סי) כגון פירות וירקות סגולים, מחזקת את כלי הדם ויכולה להקל על התופעה. מומלץ גם להוסיף תוספי תזונה של ביופלבנואידים ואומגה 3 מותאמת להריון באופן יומי.
חשוב להקפיד על שתייה מספקת לאורך היום.

קור וחום:
חום מרחיב את כלי הדם וקור מכווץ. כדי להקל על דליות בפות וברגליים רצוי לעשות מקלחות עם מים קרירים או לטבול מגבת עם מים קרירים ולהניח על האזור.

תרגול של רצפת אגן:
תרגול עדין של רצפת האגן יעודד זרימת דם טובה לאזור.
שאפי אוויר, ובזמן נשיפה כווצי את הפתחים: פי הטבעת או/ו הנרתיק. נסי לאסוף אותם פנימה וכלפי מעלה במעלה הגוף. הרפי את הפתחים למספר שניות וחזרי שוב על התרגיל. ניתן לתרגל בכל זמן במהלך היום, אפילו תוך כדי פעולות יומיומיות כגון נהיגה, שטיפת כלים וכו. רצוי מאוד לתרגל מספר פעמים ביום.

תנועתיות ומנוחה מותאמת למצב:
פעילות גופנית מותאמת להריון כמו הליכה ויוגה מועילות במיוחד בהקלה על דליות בפות.
בזמנים ביום שבהן יש החמרה רצוי לעשות הפסקות מנוחה בשכיבה כאשר הרגליים מורמות גבוה מהגוף.
במהלך היום לעשות תנועות יזומות של סיבובי אגן רחבים בעמידה. בנוסף תנוחות הפוכות של יוגה (לדוגמה כלב מביט מטה) וסיבובי אגן בעמידת שש. – כל אלו מורידים את הלחץ הקבוע באזור ומזרימים דם ותנועה.
בישיבה ובשכיבה לשים לב שהרגליים לא צמודות או משוכלות. ניתן להניח כרית בין הרגליים בשכיבה כדי להפחית את הלחץ באזור.
ישיבה על כדור פיזיו או על כרית תעודד גם היא את הפחתת העומס על האזור.
בזמן השינה – להקפיד לא לישון על הגב מכיוון ששינה על הגב מפחיתה את יעילות זרימת הדם בזמן הריון. רצוי לשכב הרבה על צד שמאל לזרימת דם מיטבית.

תמיכה של הרפואה ההוליסטית:
לרפואה הקונבנציונלית אין פתרון שמטפל בבעיית הדליות בפות בהריון אלא רק הנחיות שיכולות להקל מעט. לכן רצוי מאוד להיעזר בפתרונות שיש לרפואה המשלימה להציע במידה ואת סובלת מהתופעה:
ראיתי תוצאות טובות שהפחיתו משמעותית את הסמפטומים של הדליות אצל נשים שנעזרו בדיקור, אוסתאופתיה, טיפולי מים, קרניוסקרל, הומאופתיה וכו'.
במיוחד במצבים בהם יש אסימטריה מבחינת אופי הדליות (אזור אחד כואב יותר/ בצקתי יותר/ נפוח יותר וכו' מהאזור השני) מומלץ להיעזר בטיפולים שמניעים את הגוף. לפעמים ישנה רצועה או שריר תפוס, או שהתינוק יושב באגן באופן שלוחץ ומפחית זרימת דם לאחד הצדדים, ותנועתיות נכונה של האישה תפתור את הבעיה או לפחות תקל משמעותית.

במהלך הלידה:
חשוב ליידע את המיילדת במצב. רצוי להמנע מעיסוי פרינאום כמה שניתן ולבקש מהמיילדת להניח קומפרסים מרגיעים במקום. באופן כללי כדאי להתנהל באופן שמקטין את הסיכוי לקרעים מכיוון שהרקמה באזור עדינה מלכתחילה. כאן ניתן לקרא עוד על דרכים להפחתת קרעים בלידה.

לאחר הלידה מומלץ להמשיך בהנחיות הנ"ל כדי לקדם החלמה מהירה של האזור. בד"כ אצל נשים לאחר לידה התופעה פוחתת משמעותית ונעלמת.
במידה ואת יודעת שיש נטייה משפחתית או נטייה שלך לסבול מדליות בפות בהריונות מומלץ להכין את הגוף לקראת ההריון הבא ולהיעזר בהנחיות שכאן כבר בתחילת ההריון כדי להפחית את הסיכוי להופעתן.


מאחלת חווית לידה בריאה טובה ושמחה.
ומזמינה אותך לפנות אלי בכל שאלה,
נעה.

 

חווית ההיריון מזמנת לך את האפשרות לצאת למסע מופלא של חיבור לעצמך ולתינוק.
את מוזמנת לפנות אלי בכל שאלה הקשורה להתמודדות בתקופה המיוחדת הזו: בהכנה ללידה, בתמיכה וליווי בזמן הלידה, בטיפול לאיזון רגשי, בהכנה להורות ובטיפול בתינוק.

נעה חברוני, מלווה נשים וזוגות במסע ההורות מהרגע הראשון.
מתוך ארגז הכלים שלי:
אשה ואמא, דולה, מדריכת הכנה ללידה, מטפלת בטכניקת "איזון חיים" טיפול רגשי אנרגטי באתגרים פיזיים ונפשיים, מטפלת בשיטת קרניוסקרל.
צרי קשר: 052-2837199
או דרך הדואר האלקטרוני: merkaz.hamaagal@gmail.com

 



ליצירת קשר ושאלות, מלאי את הפרטים:







כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *